22 Kasım 2008 Cumartesi

AMAÇ - SONUÇ İLİŞKİSİ

5- Amaç - Sonuç İlişkisi


Bir eylemin hangi amaçla yapıldığını bildiren cümlelerde amaç – sonuç ilişkisi vardır.

Amaç – Sonuç cümleleri, fiile sorulan “hangi amaçla, hangi maksatla?” sorusuna cevap verir.

Amaç – sonuç ilişkisi olan cümlelere amaç – sonuç cümlesi denir.

Ör:


Yüzmek için denize gittik. (amaç-sonuç)

Seni mutlu edeyim diye bu hediyeyi aldım. (amaç-sonuç)

Konuşmak için kürsüye yöneldi. (amaç-sonuç)

Kirlenmesin diye yere hiç çöp atmazdı. (amaç-sonuç)

Ona sık sık öğüt verirdi; iyi bir insan olsun diye. (sonuç - amaç)

Sınavı kazanabilmek için azimle çalışıyor. (amaç-sonuç)

Not: Amaç – sonuç cümleleri ile neden-sonuç (sebep-sonuç) cümleleri karıştırılmamalıdır. Sebep(neden) – sonuç cümleleri “hangi amaçla?” sorusuna cevap veremez.


Sabah işe geciktiğim için bana kızdı. (hangi amaçla kızdı? Cevap yok= sebep sonuç cümlesi)

Parayı yatırmak için bankaya gitti. (hangi amaçla bankaya gitti? Cevap var= neden sonuç cümlesi)



17 yorum:

  1. çok beyendim müttişşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ewet ewet

      Sil
    2. ewet müktesem bir sey...

      Sil
    3. mütiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiişşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşşş

      Sil
  2. açıklamalar gerçekten doyurucu. Öğrenci arkadaşlara faydalı olacağına inanıyorum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. arkadaşım siten güzel olmuşta bana göre her ikiside aynı gibime geliyor orda karıştırıyorum inşallah sınavdan karıştırmam.

    YanıtlaSil
  4. gercekten aciklamalar cok iyi. Gayet guzel bir site calismalarinizin devamini diliyorum. Lise konularinda da yardimci olmaya calisirsaniz cok sevinirim tesekkurler

    YanıtlaSil
  5. güzel ama amaç sonuç ilişkisinde için kulanılnmaz hocamız öyle dedi yinede sogl amacıyla olsa daha güzel olurdu soglun bu siteyi destek veriyorum

    YanıtlaSil
  6. mütişş hepsi aynı bu farklı Türkçe ders notları farkıyla...

    YanıtlaSil
  7. çok basit soru sormaya bile gerek yok. Gibi veya için kelimeleri yerine amacıyla kelmesini getirdiğimizde sonuç aynı anlamla bitiyor ise amaç sonuçtur bitmiyorsa neden-sonuçtur anlarsınız zaten yarın Türkçe sınavım var (6.sınıf) inşallah sınavı olan hekes çalıştığı notları hakedip alır off sbsde var çalışmam lazım iki sınav olcam

    YanıtlaSil
  8. için-diye yerine ''amacıyla'' getirilirse cümlenin anlamı değişmiyorsa bu cümle amaç-sonuç cümlesidir

    YanıtlaSil
  9. çok teşekkür ederim işe yaradı

    YanıtlaSil
  10. ben pamuk prenses hepinize katılıyorum

    YanıtlaSil
  11. çok iyi bilgiler teşekr ederim

    YanıtlaSil